Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012

Graceland - ή όταν η Ροκ συνάντησε τη Νότιο Αφρική


[Αναδημοσιεύω μια παλιότερη ανάρτηση, ίσως σας εμπνεύσει για τις δικές σας, οι οποίες μπορούν να είναι πιο σύντομες βέβαια από αυτήν και να είναι καλές, με τα δικά σας λόγια!
Προσέξτε, από κάτω αναφέρουμε Βιβλιογραφία + Δικτυογραφία, δηλαδή συγκεντρώνουμε τις πηγές που χρησιμοποιήσαμε (γραπτές ή διαδικτυακές) στην αφήγησή μας και τις καταγράφουμε, ώστε να γνωρίζουν οι αναγνώστες μας πού στηριχθήκαμε για να φτιάξουμε τη μουσική μας αφήγηση...]


Κιλκίς,  Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2009.
Ξύπνησα σήμερα το πρωι και σκέφτηκα να σας αφηγηθώ κι εγώ μια ιστορία... τι, μόνο εσείς θα γράφετε εδώ? :) ]

...και ξεκίνησα να ψάχνω στη δισκοθήκη μου. Βρήκα λοιπόν τη Graceland, ένα από τα αγαπημένα μου μουσικά άλμπουμ, κι αποφάσισα να σας γράψω γι'αυτό. Έβαλα το CD να παίζει στο στερεοφωνικό όσο συγκέντρωνα τις απαραίτητες πληροφορίες για να ξεκινήσω την αφήγησή μου - βλέπετε, το άλμπουμ αυτό το έχω από τα χρόνια που πήγαινα κι εγώ στο γυμνάσιο και τις λεπτομέρειες δεν τις θυμόμουν πια.

Έριξα όμως άλλη μια ματιά στο βιβλιαράκι που συνοδεύει το CD, ξεφύλλισα τα βιβλία μας, έκανα και τη σχετική έρευνα στο διαδίκτυο γύρω από το όνομα του Paul Simon, βρήκα τις εικόνες και τα μουσικά βίντεο που θα σας πουν χίλιες λέξεις κι είμαι έτοιμη πια να μοιραστώ μαζί σας όλα αυτά που θεωρώ ενδιαφέροντα γύρω από τη μουσική αυτή, με την ελπίδα πως θα τα βρείτε κι εσείς εξίσου ενδιαφέροντα... Ιδού λοιπόν!]
****************

Εν αρχή... η ίδια η μουσική περί ης ο λόγος... Καθώς ακούω αυτή τη στιγμή το 5ο track, σας παραθέτω εδώ τον σύνδεσμο για να το ακούσετε κι εσείς... "Diamonds on the soles of her shoes" - το βρήκα στο Youtube σε live εκτέλεση από τη συναυλία που έδωσε ο Paul Simon με τους Νοτιοαφρικανούς μουσικούς στη Harare της Zimbabwe (ναι, τη Ζιμπάμπουε της Αφρικής!).




Αυτό συνέβη το 1987, μπροστά σε ένα τεράστιο πολυπολιτισμικό κοινό(προσέξτε πόσος είναι ο κόσμος που παρακολουθεί στις κερκίδες!), με αρκετούς φίλους από τη Νότιο Αφρική που ταξίδεψαν ειδικά για τη συναυλία και με τη συμμετοχή καλλιτεχνών που ήταν εξόριστοι από τη χώρα αυτή, όπως ο Hugh Masekela και η Miriam Makeba.

Οι τύποι που θα δείτε στο βίντεο ντυμένους αφρικάνικα να τραγουδούν στην αρχή a capella (μόνο φωνές, χωρίς συνοδεία μουσικών οργάνων) σε μια άγνωστη γλώσσα, είναι όντως αφρικανοί, τραγουδούν σε κάποια αφρικάνικη διάλεκτο και λέγονται Ladysmith Black Mambazo. Μετά βέβαια μπαίνει κι ο Paul Simon με το δικό του στυλ και η μουσική γίνεται... αφρικοαμερικάνικο ποπ ροκ!
Στο τελευταίο 2λεπτο του video θ'ακούσετε κι ένα ωραίο drumming session με τους κρουστούς του συγκροτήματος.

Κι εδώ σας παραθέτω το αγαπημένο μου τραγούδι στο άλμπουμ, το "Homeless". Είναι το 8ο track στο CD και δεν τον ακούσαμε καθόλου στην τάξη. Στο Youtube αρχίζει με ένα καλωσόρισμα που λέει "Come along", οι Mambazo τραγουδούν και χορεύουν, σύντομη παύση κι αρχίζει το τραγούδι γύρω στο 4:00. Δεν είναι καταπληκτική η αρμονία που χτίζουν με τις φωνές τους;!!

"Emaweni webaba
Silale maweni
Webaba silale maweni

Homeless, homeless
Moonlight sleeping on a midnight lake..."




Όλοι οι στίχοι βρίσκονται στην επίσημη σελίδα του Paul Simon εδώ:

http://www.paulsimon.com/node/84

Η ιστορία της Graceland έχει ως εξής:

Το άλμπουμ Graceland πρωτοκυκλοφόρησε το 1986, και σημείωσε μεγάλη επιτυχία!Έφτασε να είναι το κορυφαίο άλμπουμ στα αγγλικά, τα γερμανικά και τα αυστραλέζικα charts και Ν.3 στα αμερικάνικα, ενώ έλαβε ΔΥΟ βραβεία Grammy (1986, 1987). Η χρήση των αφρικανικών ρυθμών στην αμερικάνικη pop - και μάλλον γενικά στην pop παντού - ήταν κάτι νέο για την εποχή και δημιούργησε αμέσως αίσθηση. Η RIAA του απένειμε ΠΕΝΤΕ (5) ΦΟΡΕΣ πλατινένιο δίσκο καθώς έκανε συνολικά πάνω από 14.000.000 πωλήσεις!

Την προηγούμενη χρονιά, το 1985, ο Paul Simon είχε συμμετάσχει στο σχήμα USA for Africa (United Support of Artists για την Αφρική), το οποίο αποτελούνταν από 40 κυρίως αμερικανούς καλλιτέχνες που τραγούδησαν το τραγούδι "We are the world" των Michael Jackson και Lionel Richie. Τα έσοδα του εγχειρήματος αυτού προορίζονταν για την αντιμετώπιση του λιμού στην Αιθιοπία, και ίσως η συμμετοχή του Simon στην κίνηση αυτή να του δημιούργησε το έναυσμα για να συνεργαστεί με αφρικανούς μουσικούς....

Aξίζει να κάνετε μια στάση εδώ για να το ακούσετε: (παρελαύνουν οι πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες της εποχής κι έχει και τους στίχους)



Πάντως το εγχείρημα της Graceland - επιστρέφοντας στην αφήγησή μας - δεν χαιρετίστηκε από όλους με τον ίδιο ενθουσιασμό. Πολλοί είχαν τις αντιρρήσεις τους, καθώς στη Νότια Αφρική ίσχυαν ακόμα τότε φρικτοί ρατσιστικοί νόμοι Διαχωρισμού των φυλών (το ονομαζόμενο και Apartheid) και το οποίο επέκριναν επίσημα εκείνο τον καιρό η αμερικανική κυβέρνηση, η Μεγάλη Βρετανία και άλλες 23 χώρες επιβάλλοντας ένα είδος οικονομικού μποϋκοτάζ. Έτσι κατηγορήθηκε ο δημιουργός του πως πήγε κόντρα στο μποϋκοτάζ με αυτή τη μουσική συμπαραγωγή.

Ο Paul Simon από την πλευρά του υποστήριξε ότι συνεργαζόμενος με τους νοτιοαφρικανούς μουσικούς, τους έδωσε ένα βήμα να εκφραστούν στην παγκόσμια κοινότητα και επέμεινε πως η Νοτιοαφρικανική κυβέρνηση δεν επωφελήθηκε καθόλου από τα έσοδα του άλμπουμ. Και η αλήθεια είναι πως πράγματι προσέλκυσε το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας για τα τεκτενόμενα στη Νότιο Αφρική και πρόβαλε το ταλέντο των μαύρων υπηκόων της που τόσο καταπιέζονταν από το καθεστώς. [ο Nelson Madela ήταν ακόμη υπό κράτηση τότε και μόνο το 1994 έγιναν οι πρώτες δημοκρατικές εκλογές με ψηφοφόρους όλους τους κατοίκους ανεξαρτήτως φυλετικής καταγωγής]

Για μένα, το σπουδαιότερο μουσικό εγχείρημα του Paul Simon είναι η Graceland, όχι επειδή σκόραρε στις κορυφαίες θέσεις στα charts ή έλαβε το βραβείο Grammy ως το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς, αλλά επειδή ήταν πραγματικά πρωτοπόρος στη σύλληψή της. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκε αμερικανός ποπ ροκ καλλιτέχνης με μουσικούς της Νοτίου Αφρικής, δίνοντας ώθηση στο κίνημα του world music. Και βέβαια έκανε γνωστούς στο ευρύτερο κοινό τους μουσικούς αυτούς, τους Ladysmith Black Mambaso ή τον κορυφαίο κρουστό από την Ghana, τον Okyerema Asante, (φώτο δεξιά), οι οποίοι είχαν "κάτι" να πουν και ανέδειξε βέβαια άγνωστα στον υπόλοιπο κόσμο αφρικανικά μουσικά ιδιώματα όπως το isicathamiya και το mbaqanga...

Αρκετοί Νοτιοαφρικανοί πιστεύουν ακόμα και σήμερα ότι η συνεργασία του Paul Simon μαζί τους, τους βοήθησε πραγματικά να διεκδικήσουν τα πολιτικά τους δικαιώματα, γιατί η φωνή τους βγήκε από τα σύνορα της χώρας τους και έμαθαν όλοι τι αντιμετωπίζουν.... κι επομένως, να κερδίσουν λίγο αργότερα τη μάχη ενάντια στον άδικο και απάνθρωπο ρατσισμό που βίωναν καθημερινά. Ίσως και να'ναι έτσι.

Μετά βέβαια από αυτό, ο Simon συνέχισε τη μουσική του πορεία, ταξιδεύοντας στη Λατινική Αμερική και κάνοντας άλλη μία δισκογραφική world music παραγωγή, το "The Rhythms of the Saints" με μουσικά θέματα από τη Βραζιλία, αλλά ... αυτό είναι μια άλλη ιστορία!

Σ.Κ.

Βιβλιογραφία
1. Βιβλίο Μουσικής Γ' τάξης, "Πέτρα που κυλάει δε χορτιαριάζει" σελ. 39-42
2. Βιβλίο Μουσικής Β' τάξης, "Σε ρυθμούς αφρικανικούς" σελ. 11-18
3. Βιβλιαράκι CD "Graceland"
4. Μάικλ Χίτλι, "Rock& Pop- Όλη η ιστορία"  (από τη μουσική βιβλιοθήκη της τάξης μας)

Δικτυογραφία
1. http://www.paulsimon.com/node/84
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Graceland_(album)
3. http://www.youtube.com/watch?v=O6Hnfu76QIs
4. http://www.youtube.com/watch?v=k2W4-0qUdHY
5. http://www.youtube.com/watch?v=k2W4-0qUdHY
6. http://www.elvis.com/graceland/tours/default.aspx


* Για όσους ψάξουν για την Graceland, προσοχή! Είναι και μια άλλη "Graceland" (=ευλογημένη γη!) ... Η πελώρια έπαυλη του Elvis Presley στο Μέμφις του Τενεσσή έχει αυτό το όνομα, αλλά αυτή κι αν είναι μια άλλη ιστορία!!! [παρεπιπτόντως, οι δύο ιστορίες φαίνεται πως συνδέονται κάπως, αφού λέγεται ότι ο Paul Simon εμπνεύστηκε τον τίτλο για το άλμπουμ μετά από μια επίσκεψη στη Graceland του Elvis Presley... Τώρα τι σχέση έχουν όλα αυτά με τους Νοτιοαφρικανούς, μάλλον ... σχέση τραγικής ειρωνίας!]

4 σχόλια:

  1. πάρα πολύ ενδιαφέρον!τα links πολύ κατατοπιστικά, επίσης!τα κρουστά στο diamonds on the soles of her shoes σε κάνουν να θες να μάθεις κι εσύ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. kuria bravo sas 8a elega oti einai mia apo tis kaluteres anartuseis ta exete ola polu sugrothmena

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ευχαριστώ για το θετικό σχόλιο! χαίρομαι που σου άρεσε!

    τα βίντεο ήταν ωραία?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πωπω α ν α τ ρ ί χ ι α σ α πραγματικά υπέροχοι!!!!!!!!!
    ο Michael Jackson και Tina Turner με τις ανεπανάληπτες φωνάρες τους σκίζουν .... μα δεν συγκρίνονται με την αληθινά υπέροχη Diana Ross....αυτή είναι ασύγκρητη ...... όσον αναφορά την ανάρτησή σας είναι πάρα πολύ ωραία...να γράφετε συχνά..!!!! κελλυ ισαακιδου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε μας τις παρατηρήσεις σας, μας ενδιαφέρει η άποψή σας!