Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2010

Αρχαία ελληνική μουσική

Με τον όρο Αρχαία Ελληνική Μουσική ονομάζουμε ολόκληρο τον μουσικό πολιτισμό που συνοδεύει την αρχαία ελληνική ιστορία και μελετάται κυρίως από τον 8o αιωνα π.Χ. και μετα καθώς πριν από την εποχή αυτή, τα στοιχεία που υπάρχουν είναι τα παρακάτω και χωριζονται στις εξης κατηγοριες:
• Κυκλαδικός πολιτισμός (τέλη της 3ης χιλιετίας π.Χ.): Βρέθηκαν μουσικές παραστάσεις που απεικονίζουν άρπα και δίαυλο.
• Μινωικός πολιτισμός (μέσα της 2ης χιλιετίας π.Χ.): Βρέθηκαν μουσικές παραστάσεις που απεικονίζουν μουσικούς με λύρα και δίαυλο.
• Μυκηναϊκός πολιτισμός (μέσα της 2ης χιλιετίας π.Χ.): Βρέθηκαν μουσικές παραστάσεις που απεικονίζουν μουσικούς με λύρα και δίαυλο καθώς και άλλα όργανα από πολιτισμούς της Μεσοποταμίας και της Ασίας.

Εγω ασχοληθηκα κυριως με την μουσικη στα ομηρικα χρονια.
Ομηρική εποχή (1000 - 700 π.χ.)
Στην εποχή αυτή ανθισε η επικη ποιηση,δηλαδή ποίηση που αναφέρεται σε γενναίους ανθρώπους και ιστορίες με δράση και ηρωισμό, όπως τα έπη τουΟμηρου. Οι αοιδοί, μια ολόκληρη σχολή καλλιτεχνών που δημιουργήθηκε από το παράδεγμα του Ομήρου, ήταν τεχνίτες τραγουδιστές που έψαλαν τα έπη στα συμπόσια των ηγεμόνων με συνοδεία λύρας.
Τα ομηρικά έπη αποτελούν ιστορικές πηγές που μας δίνουν πληροφορίες για το μουσικό πολιτισμό του 9ου-8ου π.Χ. αιώνα. Οι πληροφορίες αυτές ανταποκρίνονται ιδιαίτερα στη γενικότερη θέση της μουσικής στην κοινωνική ζωή, ενώ μερικές φορές μέσα από τις λεπτομερειακές και παραστατικές περιγραφές θα αναδυθούν και αξιόλογα στοιχεία που αφορούν το τεχνικό υπόβαθρο της μουσικής (π.χ. μορφές των τραγουδιών, διαμόρφωση και τεχνικές των οργάνων κ.ά.).
Από την εποχή αυτή συναντάμε οργανωμένες μορφές μουσικής έκφρασης. Ο Όμηρος αναφέρει αοιδούς που εκτελούσαν τις ραψωδίες αυτοσχεδιάζοντας σε απαγγελτικό ύφος με συνοδεία κιθάρας και φορμιγγας, ενώ πολλές φορές το κυρίαρχο στοιχείο του αυτοσχεδιασμου φαίνεται να υπαγορεύεται από ορισμένες προκαθορισμένες φόρμες.


Φήμιος

Περίφημος μουσικός στο παλάτι του Οδυσσέα που συντρόφευε την Πηνελόπη στη διάρκεια της απουσίας του Οδυσσέα στην Τροία και την είχε συνοδεύσει από τη Σπάρτη. Θεωρούνταν αυτοδίδακτος.Στην Οδυσσεια υπαρχου καποια σημεια οπoυ τραγουδαει ο ιδιος οπως:στη ραψωδία α της Οδύσσειας οπου ο Φήμιος τραγουδά τον γυρισμό των Αχαιών από την Τροία, η Πηνελόπη όμως κατεβαίνει πονεμένη και τον καλεί να αλλάξει τραγούδι. Ακόμα, βλέπυμε τον Φημιο να τραγουδα για τους μνηστήρες «παρά τη θέλησή του». Στο τέλος, ο Φήμιος ικετεύει τον Οδυσσέα να μη τον σκοτώσει μαζί με τους μνηστήρες και εισακούεται.
Φόρμιγξ
Η φορμιγγα ή αλλιως φορμιγξ είναι μια παραλλαγή της αρχαϊκής λύρας. Ο Κ. Sachs (Hist. 130) υποστηρίζει ότι η φόρμιγγα ήταν "αλάνθαστα μια κιθάρα". Ηταν, πιθανώς, το πιο αρχαίο έγχορδο όργανο στα χέρια των αοιδών. Εμφανίζεται σε παραστάσεις αγγείων, συνήθως, με τέσσερις χορδές (είχε τρεις έως πέντε), μολονότι αρχαίοι συγγραφείς μιλούν και για επτάχορδες φόρμιγγες
Η φόρμιγγα θεωρούνταν ιερό όργανο, όπως φανερώνουν πολλά επίθετα που της αποδόθηκαν από τον Όμηρο και άλλους συγγραφείς.Τα δύο ρήματα, φορμίζω και κιθαρίζω, χρησιμοποιούνταν για το παίξιμο της φόρμιγγας ή της κίθαρης: φόρμιγγι κιθαρίζει.Επίσης φορμικτής και φορμικτήρ ειναι ο εκτελεστής της φόρμιγγας.




στην αριστερη εικονα ειναι ο Απολλωνας που παιζει φορμιγγα

στην δεξια ειναι το ομοιωμα της φορμιγγας την σημερινη εποχη











πηγες μου ηταν τα site www.wikipedia.com
και www.musicpedia.com ενω το video ειναι απo
το youtube



ΕΔΩ ΔΥΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΥΜΝΟΥΣ ΣΤΟΝ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΙΑ ΑΝΤΟΙΣΤΙΧΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μας τις παρατηρήσεις σας, μας ενδιαφέρει η άποψή σας!