Ο Βερντι πήγε στο Μιλάνο όταν ήταν είκοσι και συνέχισε εκεί τις σπουδές του.
Ακόμη παρακολουθούσε παραστάσεις όπερας και άκουγε ιδιαιτέρα γερμανική μουσική.Επιστρέφοντας στην Busseto με την υποστήριξη του Μπαρεζι (ενός τοπικού εμπόρου), έγινε ο κύριος μουσικός και συνθέτης της πόλης .Η πρώτη
του δημόσια εκτέλεση έγινε στο σπίτι του Μπαρεζι το 1830. Το 1836 παντρεύτηκε την κόρη του Μπαρεζι και απέκτησαν δυο παιδιά μαζί . Ο Βερντι δυστύχησε όταν η οικογένεια του πέθανε γύρω στο 1840.
Αργότερα πήγε ξανά στο Μιλάνο όπου έγινε και η αναγνώριση του, πρώτη του όπερα ήταν το Οberto και με την πάροδο των χρόνων ακολούθησαν και άλλα
έργα, όπως τα : Μακβεθ, Τροβατορε ,Τραβιατα,Οθελλος ,Φαλσταφ και το μεγάλο
αριστούργημα του Ριγκολετο.Ο Βερντι πεθανε απο αποπληξια στο Μιλανο το 1901.
Παρακατω προβαλλεται ενα μερος απο το εργο του Βερντι "La Τraviata".
Eδώ προβάλλεται ενα μερος απο την οπερα του Βερντι "Nabucco".
ΡΙΓΚΟΛΕΤΟ
O Ριγκολετο ειναι ενα απο τα μεγαλυτερα αριστουργηματα του Βερντι.Ειναι οπερα, χωριζεται σε τρεις πραξεις, διαρκει δυο ωρες,περιεχει 18 τραγουδια,ειναι βασισμενο στο ποιητικο δραμα "Ο Βασιλιας διασκεδαζει" του συγγραφεα Βικτορ Ουγκο και προβληθηκε για πρωτη φορα στo θεατρο La Fenice της Βενετιας στις 11 Μαρτιου του 1851.
Α' ΠΡΑΞΗ
Α' ΠΡΑΞΗ
Το εργο ξεκιναει σε ενα δουκικο ανακτορο με τους παντες επισημα ντυμενους.Την εμφανιση τους κανουν ο δουκας της Μαντοβας με την τελευταια του κατακτηση την Μπορσα.Αργοτερα ο δουκας βαζει στο ματι την κομισσα Τσεπρανο και ερωτοτροπει μαζι της αγνοοντας το συζυγο της.Στην σκηνη εμφανιζεται ο δυσμορφος γελοτοποιος Ριγκολετο και κοροιδευει τον κομη Τσεπρανο.Καθως ολοι γελουν με το αστειο στο ανακτορο μπαινει ο Μαρουλο και ανακοινωνει στους αυλικους οτι ο Ριγκολετο εχει ερωμενη!!!Στη συνεχεια ο δουκας και ο Ριγκολετο ξαναμπαινουν στη σκηνη.Ο Ριγκολετο προτεινει στο δουκα να απαγαγει την κομισσα και να φυλακισει τον κομη,οταν στη σκηνη εισβαλει ο Μοντερονε και κατηγορει τον δουκα για την ατιμαση της κορης του.Ο Ριγκολετο αστειευεται και τον προσβαλει,ομως αυτος ορκιζεται να παρει εκδικηση και καταριεται τον Ριγκολετο.Εκεινη την νυχτα ο Ριγκολετο συναντα εναν πληρωμενο δολοφονο,τον Σπαραφουτσιλε,ο οποιος του προσφερει τις υπηρεσιες του ομως ο γελοτοποιος τις αρνειται.Αργοτερα συνειδητοποιει ποσο εξευτελιστικη ειναι η ζωη του, και ποσο αγαπαει την κορη του Τζιλντα την οποια θελει να προστατεψει απο τον δουκα.Ετσι δεινει εντολη στην παραμανα Τζοβανα να την προστατεψει,αλλατελικα αυτη δεν τα καταφερνει γιατι ο δουκας κρυβει την πραγματικη του ταυτοτητα, εισβαλει στο σπιτι και εξομολογειται στην Τζιλντα τον ερωτα του.Το ιδιο βραδυ ο Τσεπρανο και ο Μαρουλο εχουν κλεισει τα ματια του γελοτοποιου, και ενω αυτος νομιζει οτι εχουν ερθει για την κομισσα Τσεπρανο,αυτοι απαγαγουν την κορη του.
Β' ΠΡΑΞΗ
Οταν ο δουκας μαθαινει πως η Τζιλντα αιχμαλωτιστηκε σπευδει να την παρηγορησει και απαιτει να μαθει που ειναι.Στη σκηνη μπαινει ο Ριγκολετο που αν και δειχνει ηρεμος ανησυχει για την κορη του.Απο τα λογια ενος ακολουθου καταλαβαινει οτι η κορη του ειναι με τον δουκα και εξαλλος απο θυμο την ζηταει πισω.Εκεινη μπαινει στη σκηνη κλαιγοντας και παραδεχετε την ερωτικη της σχεση με το δουκα.Ο Μοντερονε οδηγητε στην φυλακη λεγοντας πως η καταρα του δεν επιασε.Τελος ο Ριγκολετο υποσχεται εκδικηση απεναντι στο δουκα,παρα τις ικεσιες της κορης του.
Γ'ΠΡΑΞΗ
Ειναι νυχτα και ο Ριγκολετο μαζι με την κορη του βρισκονται σε ενα αθλιο ξενοδοχειο.Ο Σπαραφουτσιλε καταστρωνει με τον Ριγκολετο την δολοφονια του δουκα.Ο ιδιος μπαινει στο ξενοδοχειο τραγουδοντας ενα τραγουδι υποτιμητικο για τις γυναικες (La donna e mobile) , και ερωτοτροπει με την Μανταλενα την αδερφη του Σπαραφουτσιλε.Η Τζιλντα κοιταζει εκπληκτη,ομως ο πατερας της,της λεει να φυγει.Αργοτερα η Μανταλενα προσπαθει να πεισει τον αδερφο της να μην σκοτωσει το δουκα αλλα τον πρωτο που θα περασει την πορτα.Στο μεταξυ η Τζιλντα εχει αγνοησει τον πατερα της και ακουει το νεο σχεδιο φονου,και αποφασιζει να πεθανει αυτη στη θεση του εραστη της.Οταν λοιπον περναει την πορτα δεχεται ενα θανασιμο χτυπημα απο τον δολοφονο, ο οποιος δε ξερει ποια ειναι.Ο Ριγκολετο ετοιμαζεται να πεταξει το πτωμα στον ποταμο Μιντσο,οταν ακουει το τραγουδι του δουκα.Γρηγορα ανοιγει το σακο και βλεπει την ετοιμοθανατη κορη του,που ζητα συγχωρεση.Μετα απο ολα αυτα η καταρα του Μοντερονε εκπληρωθηκε!!!!!
OI ΡΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΟΥ 1851
Ριγκoλετο : ο βαρυτονος Φελιτσε Βαρεζι
δουκας της Μαντοβας : ο τενορος Ραφαελε Μιρατε
Τζιλντα : η σοπρανο Τερεζινα Μπραμπιλα
Σπαραφουτσιλε : μπασο Παολο Νταμινι
Μανταλενα : κοντραλτο Αννετα Κασαλονι
Tζοβανα : μετζο-σοπρανο Λορα Σαινι
κομης Τσεπρανο : μπασο Αντρεα Μπελινι
κομισσα Τσεπρανο :μετζο-σοπρανο Λουιτζια Μορσελι
κομισσα Τσεπρανο :μετζο-σοπρανο Λουιτζια Μορσελι
Μπορσα : τενορος Αντζελο Ζουλιανι
κομης Μοντερονε : βαρυτονος Φελισιανο Ποντζ
Μαρουλο : βαρυτονος Φραντσεσκο ντε Κουρνεθ
πανω δεξια : Φελιτσε Βαρεζι
κατω αριστερα : Τερεζινα Μπραμπιλα
κατω δεξια : Ραφαελε Μιρατε
παρακατω προβαλετε ο Λουτσιανο Παβαροτι στο ρολο του δουκα της Μαντοβας, να ερμηνευει το τραγουδι La donna e mobile
Λιγα λογια για την Τζιλντα και τον ορο σοπρανο!!!
Τον ρολο της Τζιλντα,της κορης του Ριγκολετο,τον επαιξε για πρωτη φορα η Teressina Brambila.Η Τζιλντα στο εργο ειναι διατεθημενη να κανει τα παντα για το δουκα επειδη τον αγαπαει,και στο τελος σκοτωνεται στη θεση του.Στο εργο η Τζιλντα ειναι σοπρανο.Η λεξη σοπρανο ειναι ιταλικη και χρησιμοποιειται για να χαρακτηρισει την πιο υψηλη φωνη ενος τραγουδιου.Σοπρανο φωνη εχουν περισσοτερο οι γυναικες και τα παιδια,παροτι οι ανδρες. Υπαρχουν 3 βασικες κατηγοριες της φωνης σοπρανο: 1) δραματικη σοπρανο,η οποια εχει μικροτερη εκταση αλλα και ρωμαλεοτητα φωνης,2) λυρικη σοπρανο,που ειναι πολυ γλυκει και μελωδικη,3) λερετζα (ελαφρη) σοπρανο,που ειναι ικανη για τολμηρες εκδηλωσεις δεξιοτεχνιας.Οι παραπανω παραλλαγες της φωνης εξαρτωνται απο το χρωμα του ηχου και την εκταση του τραγουδιου.Ακομη ο ορος σοπρανο μπορει να χρησιμοποιειθει και για την χαρακτητιση ορισμενων μουσικων οργανων και για το μερος της χορωδιας με την πιο οξεια φωνη.
Παρακατω προβαλετε η σκηνη με την ετοιμοθανατηα Τζιλντα στα χερια του πατερα της.
Παρακατω προβαλετε η σκηνη με την ετοιμοθανατηα Τζιλντα στα χερια του πατερα της.
ΠΗΓΕΣ
Βιβλιογραφια :
- Συλλογη Grandes operas εργο της Editorial Sol 90
- "Η μουσικη μεσα απο την ιστορια της" Γ΄γυμνασιου (ΟΕΔΒ)
- Εγκυκλοπαιδεια "για σας παιδια" τομος 9, σελ. 3175, εκδοσεις αυλος.
Δικτυογραφια :
http://ring.mithec.com/BOOKS/verdiportrait.gif
http://www.modenos.com/recordings/images/Disk-RigolettoItalian-big.gif
http://www.modenos.com/recordings/images/Disk-RigolettoItalian-big.gif
http://www.photographersdirect.com/buyers/stockphoto.asp?imageid=533886
http://translate.google.gr/translate?hl=el&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Rigoletto&ei=CJVsS6zDL830_Aa-xfnIBg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&ved=0CBkQ7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Drigoletto%26hl%3Del
http://translate.google.gr/translate?hl=el&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Rigoletto&ei=CJVsS6zDL830_Aa-xfnIBg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&ved=0CBkQ7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Drigoletto%26hl%3Del
Πολατιδου Ανθουλα - Τριανταφυλλιδη Κριστινα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε μας τις παρατηρήσεις σας, μας ενδιαφέρει η άποψή σας!